HISTORIE TREKKER TREK |
Al sinds begin jaren 80 organiseerd
Wijkvereniging 't Veld in de maand augustus een zgn. trekkerbehendigheidswedstrijd.
In 2002 zijn er 140 deelnemers, iedereen mag een keer trekken en de
beste 3 strijden in de finale om de prijzen. In 2003 gaan we door met de Hyproslee. Naast standaard en sport klassen rijden we ook als wedstrijd 4,5ton supersport. Daarnaast zijn er ook 5 supersporttrucks, dit was vorig jaar in de smaak gevallen bij het publiek, dus voor herhaling vatbaar. Tijdens de 4,5 ton standaard viel er een stevige regenbui waar de baan erg nat van werd, omdat het programma toch al erg vol was werd besloten om een finale te rijden van de beste 3 deelnemers van voor en na de bui. In alle andere klassen reden de beste 3 een finale. Als extra attractie hadden we bier meppen dat ging als volgt, een blikje bier kwam door een pvc buis omlaag glijden en desbetreffende deelnemer moest deze met een spijker hamer raak zien te slaan als het blikje uit de buis kwam. In 2004 kregen we voor het eerst te maken met een overschot aan deelnemers waardoor op de inschrijfavond geloot moest worden wie wel of wie niet mee mochten doen. Uit ervaring van voorgaande jaren is namelijk gebleken dat 140 deelnemers wel genoeg is om alles redelijk op tijd klaar te krijgen. Naast de sportklasse 3,5 ton en 4,5 ton is dit jaar voor het eerst de sportklasse 2,5 ton aanwezig. Dit wordt een nieuwe klasse bij de ntto en het ziet er naar uit dat er veel deelnemers uit onze omgeving gaan komen. De supersporttrucks blijft een sensatie op zich.En op zo’n mooie harde kleibaan als dit jaar steigeren ze er flink op los en komende de voorwielen ruim 2 meter de lucht in. Er waren maar liefst 9 trucks aanwezig voor hun is het ook een mooie gelegenheid om hun materiaal te testen voordat hun eigen competitie begint. Met het weer hadden we het heel goed getroffen dit jaar, een prachtige zonnige dag waardoor menig medewerker er een rood hoofd aan overhield. Dit jaar mochten we geen glas meer gebruiken i.v.m. de vergunning dus alle drank moest in plastic bekers wat een puinhoop na afloop gaf. Met veel hulp ook van het publiek (wat in grote getale aanwezig was) is dit in record tijd opgeraapt, want onweer begon te dreigen we waren net klaar toen een gigantische onweersbui losbarstte. In 2005 is het op de inschrijfavond al heel druk ( ondanks de vele sneeuw) en wordt er met uitzondering van de 9,5 ton standaard in alle klasse ingeloot. Ook komen de trucks weer. Hier wordt door het publiek al bij voorbaat opgerekend. Als extra hebben we van het jaar een aantal demo’s uit de prostock klasse van de ittc en een mooie demo van team Red Impact uit Zijderveld. Om alles te kunnen verwerken rijdt de standaard klasse, sportklasse 2,5 ton en 3,5 ton op een 80 meter baan i.p.v 100 meter. Ook het weer werkt geweldig mee, dus weer heel veel publiek. Het parkeerterrein voor auto’s is dit jaar achter de baan aan de Rietveldseweg hier is meer ruimte. Ook alle bekers en andere rommel op het terrein gaan we te lijf met een omgebouwde bladzuiger. In 2006 zijn op de inschrijfavond ongeveer 60 deelnemers te veel. Omdat we de deelnemers van voorgaande jaren als eerste inschrijven blijven er heel weinig plaats over alleen in de klasse 9,5 ton standaard worden er nog 5 startplaatsen verloot. Het is ons gelukt om de trucks bij ons hun eerste puntenwedstrijd te laten verrijden voor het Nederlands kampioenschap en beleven we nog een primeur ook de hovertrack zal voor het eerst in zijn bestaan voor de sleepwagen komen. Omdat het de laatste jaren toch steeds te laat werd voor het afgelopen was na onze zin, is al in een vroeg stadium besloten om met 2 sleepwagens te gaan werken. Natuurlijk weer de Hyproslee en daarnaast de Python. De python is alleen geschikt voor de laagste standaardklasse tractoren. We hebben de 2 banen tegen elkaar aan liggen op een akker. De python is om 2 uur klaar en konden we er op een brede baan verder gaan met de sportklasse en trucks. Alleen het weer liet zich van een mindere kant zien. Naast koude noorden wind werden we ook geconfronteerd met buitjes hagel en een flinke regenbui waardoor meerdere malen het zeil op de baan ging. Ook moesten we flink met zand aan de gang om grip op de baan te houden. Als extra verrassing kwamen er 2 supersport teams namelijk team red Impact en The Mistery om hun Inter en Valtra eens goed te testen. Dit viel goed in de smaak bij het toch ruim aanwezige publiek. Ondanks de regen en kou hebben we toch alles kunnen rijden. In 2007 hebben we besloten de inschrijving is iets anders te doen. Alleen de top 10 van vorig jaar en leden van de wijkvereniging kunnen zich rechtstreeks inschrijven. De rest kan mee doen via loting op de inschrijfavond, dit deden we om iedereen een kans te geven mee te doen. Dit loten gaat d.m.v. een nummer te trekken Als er in een klasse 20 deelnemers geplaatst kunnen worden is nummer 21 eerste reserve enz. Het is dit jaar ook niet toegestaan om zelf van rijder te wisselen, als iemand door wat voor omstandigheden ook niet meer mee kan doen, krijgt ie zijn inschrijf geld terug. We roepen dan de eerste reserve op, dit bleek goed te werken en is bovendien eerlijk voor iedereen die de moeite neemt om naar de inschrijfavond te komen. Over alle klassen samen waren er 31 deelnemers op de reserve lijst geplaatst. We hebben 145 deelnemers ingeschreven dit inclusief 21 sporttrekkers (deze klassen hoefden uiteraard ook niet mee te loten). In 2008 hadden we weer veel inschrijvingen, ruim 50 deelnemers kwamen op de reservelijst. Net als vorig jaar hoefden de beste 10 geklasseerde van 2007 niet mee te loten, dit gold uiteraard ook voor de leden van de Wijkvereniging, als ook voor deelnemers die met een trekker van een sponsor mee deden. Op 29 april werd, met ruim 35 vrijwilligers alles in gereedheid gebracht. De weersberichten baarde ons zorgen, daarom werd er besloten om in de middag er voor al de baan klaar te maken. De laatste nachten had het steeds geregend tot `s morgens negen uur, mocht dit op Koninginnedag weer het geval zijn dan zouden we veel te laat van start gaan. Echter heel de nacht bleef het droog met een flinke zuid oosten wind, dus kon er op tijd gestart worden. Net als de vele vrijwilligers waren de Hyproslee en de Stille Wille mooi op tijd en de gang zat er dan ook gelijk goed in. Omdat `s ochtends eerst veel standaard klasse verreden worden (inclusief de sport trekkers waren er ruim 140 deelnemers) is het de eerste uren nog tamelijk rustig langs de baan. Om half twaalf ging het mis we kregen een half uurtje regen,waardoor het zeil op de baan moest. Net hiervoor maakte de Stille Wille een botsing met de schuif van de Hyproslee, met als gevolg een defecte motor, met behulp van een sleeptrekker kon toch de wedstrijd afgemaakt worden. Het team van de Stille Wille had ook nog twee Oldstock trekkers bij zich voor een demo. Deze moesten nu maar voor de Hyproslee, één zag hier gelijk van af, de ander wilde dit wel eens proberen, wat ie achteraf bezien beter niet had kunnen doen. Hij kwam namelijk niet weg en na enig rukken en plukken brak heel zijn trekhaak eraf inclusief een stuk huis van zijn achterbrug. Voor het publiek zeer spectaculair, aan het gezicht van de deelnemer te zien dacht hij hier duidelijk anders over. Hierna gingen de 2.5 t en 3.5 t sport van start dit waren kleine klasse`s, omdat velen ergens anders een competitie wedstrijd moesten rijden. Wel zorgde Marcel van Dijk voor een leuke demo met de Inter 1455 XXL zette hij net geen Full Pull neer. Na de zware 10t standaard klasse gingen de Super Sport Trucks van start. Het publiek was inmiddels in groten getale aanwezig, en de zon begon weer te schijnen. Nadat alle 9 trucks een Full Pull hadden neergezet, verscheen de 4.5t sport op de baan. Dit werd ook een spectaculaire wedstrijd met veel rook. Voor en na deze klasse was er een demo van Jerommeke, deze continental motor zorgde voor de nodige decibellen en menig een stond dan ook met de vingers in de oren. Ook was er nog La Piccola, een Hotstock machine met het uiterlijk van een New Holland M 160 deze zorgde wel voor veel rook, maar kwam bijna niet van zijn plaats. Ook de Simply Green, dit is een 4.5t Super Sport machine met het uiterlijk van een John Deere 4020, had moeite om goed weg te komen en blies na twee pogingen en de nodige rook ook de aftocht. Hierna begon de finale van de trucks na de vijfde truck bleef de Hyproslee staan met een mankement. Na driftig sleutel werk bleek dat een van de twee dubbele hydraulische pompen het begeven had en dat er ook niet meer verder gereden kon worden. Dit betekende een abrupt einde aan de wedstrijd wat voor iedereen jammer was. Voor de trucks betekent dit dat de deze wedstrijd niet meetelt voor het Nederlands kampioenschap. De vele kinderen hebben zich weer prima vermaakt in de kinderhoek waar ze konden kleuren, krijten of koe melken, de grote zandbak had zelfs aantrekkingskracht op al wat oudere kinderen. Ook de springkussens waren de hele dag goed bezet. In 2009 was er aan deelnemers geen gebrek, dit was immers al op de inschrijfavond gebleken. Toen was er al bepaald dat wie in het vierkant Gorinchem, Nieuwegein, Wijk bij Duurstede, Tiel woont, voorrang zou krijgen als er geloot zou gaan worden. Dat deze regel niet voor niets was bleek gelijk al want wie buiten dit vierkant woont, kon helaas voor de personen in kwestie onverrichte zaken naar huis. Ook waren er dit jaar voor ons zelf de nodige veranderingen Johan van Zanten had wegens drukke werkzaamheden aangegeven geen tijd meer te hebben voor zijn werk in de commissie Trekker Trek, zijn plaats is ingenomen door Anne van de Heiden. Ook bleek tijdens de voorbereidingen dat ons commissie lid Cees van Zanten ernstig ziek was en hierdoor niet kon mee helpen. Na een dag van hard werken op 29 april, door vele vrijwilligers en dit alles met heerlijk zonnig lente weer, lag het terrein er keurig bij. Op 7 Mei ontvingen wij het droeve overlijdensbericht van Cees van Zanten. Vanaf het begin in 1997 is hij bij onze organisatie van de Trekker Trek betrokken geweest. In 2010 hebben we als eerste een nieuw commissielid in onze groep erbij gekregen in de persoon van Dirk de Leeuw. Ook nieuw was Anita Middelkoop de Lange zij gaat Marleen Verkuyl assisteren met het verwerken van alle administratie. Nog een verandering is vanaf dit jaar, dat Koen van der Heiden de nieuwe wedstrijdleider is, voor Henk van Vuren werd het te druk om diverse dingen tegelijk te doen. Wat betreft de inschrijving is er niets veranderd, overigens ook nu werd er weer flink geloot om de deelnemers naar maximaal 140 gereduceerd te krijgen. Met het opbouwen op 29 april hadden we prima zomerweer wat de voortgang van alle werkzaamheden natuurlijk goed bevorderde. Echter de volgende dag moesten we dit bekopen net toen de wedstrijd begon, om 9.30 uur, begon het te motregenen en soms nog iets harder. Besloten werd om toch door te blijven rijden omdat het ook niet helemaal duidelijk was hoelang dit weer nog zo zou blijven. Dit had natuurlijk wel invloed op de wedstrijd, deelnemers met meer profiel op de banden kwamen nu opeens verder. Het bezoekers aantal viel in de ochtend uren tegen, wat op zich logies was, want met zulk weer is het immers niet uitnodigend om buiten te gaan staan. In 2011 kwamen er gelijk de nodige veranderingen in onze commissie Roel Verkuyl had al aangegeven te willen gaan stoppen. Hiervoor in de plaats komt vanaf dit jaar Agnita Wammes ons versterken. Anne van der Heiden is vanaf dit jaar de nieuwe contactpersoon. Qua inschrijven gaan we op de oude voet verder, alleen schrijven we nu 150 trekkers in. Ook hebben al in een vroeg stadium besloten alleen de supersport trucks uit te nodigen, voor een demo wedstrijd. |