HISTORIE TREKKER TREK

 

Al sinds begin jaren 80 organiseerd Wijkvereniging 't Veld in de maand augustus een zgn. trekkerbehendigheidswedstrijd.
Met een 25 / 30 deelnemers en een veelvoud aan deskundige chauffeurs langs de baan is dit altijd een zeer gezellige middag.
Totdat midden jaren 90 het verzoek kwam: Kunnen jullie geen Trekker Trek organiseren ?
Na de nodige oriëntatie werd in 1997, op Koninginnedag, voorzichtig de eerste wedstrijd georganiseerd.
Vooraf werd gezegd als we geen 30 deelnemers halen, blazen we het af.
In samenwerking met Loonbedrijf H.C. den Hartog werd, bij den Hartog, een terrein geregeld aan de Stokvisweg in Culemborg.
Er kwamen 42 deelnemers en iedereen mocht 2 keer trekken aan de sleepwagen "'t Sprokkeltje" van Fam. Mocking uit Cothen.
Gezien de vele positieve reakties van deelnemers en publiek moest er een vervolg komen.
Besloten werd om het op koninginnedag te blijven organiseren en de opzet wat te vergroten met een kramenmarkt, springkussens voor kleine kinderen en een culemborgs kampioenschap hooivork werpen.
Het terrein bleef aan de stokvisweg maar nu bij fam. de Raad.
De daarop volgende jaren werd de belangstelling steeds groter en groter wat inhield dat wij als organisatie de plannen steeds moesten wijzigen en voor een steeds ruimere opzet moesten zorgen.
Hooivork gooien werd ingeruild voor rodeo rijden, wat op zijn beurt weer plaats moest maken voor antieke en historische landbouwtractoren.


In 2001 werd alles afgelast in verband met de M.K.Z.

In 2002 zijn er 140 deelnemers, iedereen mag een keer trekken en de beste 3 strijden in de finale om de prijzen.
Ook zijn er dit jaar 3 trucks aanwezig om een demo te verzorgen van het zg. truckpulling en er zijn diverse demo's super sport en prostock.
Om al dit geweld aan te kunnen werd de sleepwagen "de Hyproslee"van de fa. Basrijs uit Rijsbergen ingezet.

In 2003 gaan we door met de Hyproslee. Naast standaard en sport klassen rijden we ook als wedstrijd 4,5ton supersport. Daarnaast zijn er ook 5 supersporttrucks, dit was vorig jaar in de smaak gevallen bij het publiek, dus voor herhaling vatbaar. Tijdens de 4,5 ton standaard viel er een stevige regenbui waar de baan erg nat van werd, omdat het programma toch al erg vol was werd besloten om een finale te rijden van de beste 3 deelnemers van voor en na de bui. In alle andere klassen reden de beste 3 een finale. Als extra attractie hadden we bier meppen dat ging als volgt, een blikje bier kwam door een pvc buis omlaag glijden en desbetreffende deelnemer moest deze met een spijker hamer raak zien te slaan als het blikje uit de buis kwam.

In 2004 kregen we voor het eerst te maken met een overschot aan deelnemers waardoor op de inschrijfavond geloot moest worden wie wel of wie niet mee mochten doen. Uit ervaring van voorgaande jaren is namelijk gebleken dat 140 deelnemers wel genoeg is om alles redelijk op tijd klaar te krijgen. Naast de sportklasse 3,5 ton en 4,5 ton is dit jaar voor het eerst de sportklasse 2,5 ton aanwezig. Dit wordt een nieuwe klasse bij de ntto en het ziet er naar uit dat er veel deelnemers uit onze omgeving gaan komen. De supersporttrucks blijft een sensatie op zich.En op zo’n mooie harde kleibaan als dit jaar steigeren ze er flink op los en komende de voorwielen ruim 2 meter de lucht in. Er waren maar liefst 9 trucks aanwezig voor hun is het ook een mooie gelegenheid om hun materiaal te testen voordat hun eigen competitie begint. Met het weer hadden we het heel goed getroffen dit jaar, een prachtige zonnige dag waardoor menig medewerker er een rood hoofd aan overhield. Dit jaar mochten we geen glas meer gebruiken i.v.m. de vergunning dus alle drank moest in plastic bekers wat een puinhoop na afloop gaf. Met veel hulp ook van het publiek (wat in grote getale aanwezig was) is dit in record tijd opgeraapt, want onweer begon te dreigen we waren net klaar toen een gigantische onweersbui losbarstte.

In 2005 is het op de inschrijfavond al heel druk ( ondanks de vele sneeuw) en wordt er met uitzondering van de 9,5 ton standaard in alle klasse ingeloot. Ook komen de trucks weer. Hier wordt door het publiek al bij voorbaat opgerekend. Als extra hebben we van het jaar een aantal demo’s uit de prostock klasse van de ittc en een mooie demo van team Red Impact uit Zijderveld. Om alles te kunnen verwerken rijdt de standaard klasse, sportklasse 2,5 ton en 3,5 ton op een 80 meter baan i.p.v 100 meter. Ook het weer werkt geweldig mee, dus weer heel veel publiek. Het parkeerterrein voor auto’s is dit jaar achter de baan aan de Rietveldseweg hier is meer ruimte. Ook alle bekers en andere rommel op het terrein gaan we te lijf met een omgebouwde bladzuiger.

In 2006 zijn op de inschrijfavond ongeveer 60 deelnemers te veel. Omdat we de deelnemers van voorgaande jaren als eerste inschrijven blijven er heel weinig plaats over alleen in de klasse 9,5 ton standaard worden er nog 5 startplaatsen verloot. Het is ons gelukt om de trucks bij ons hun eerste puntenwedstrijd te laten verrijden voor het Nederlands kampioenschap en beleven we nog een primeur ook de hovertrack zal voor het eerst in zijn bestaan voor de sleepwagen komen. Omdat het de laatste jaren toch steeds te laat werd voor het afgelopen was na onze zin, is al in een vroeg stadium besloten om met 2 sleepwagens te gaan werken. Natuurlijk weer de Hyproslee en daarnaast de Python. De python is alleen geschikt voor de laagste standaardklasse tractoren. We hebben de 2 banen tegen elkaar aan liggen op een akker. De python is om 2 uur klaar en konden we er op een brede baan verder gaan met de sportklasse en trucks. Alleen het weer liet zich van een mindere kant zien. Naast koude noorden wind werden we ook geconfronteerd met buitjes hagel en een flinke regenbui waardoor meerdere malen het zeil op de baan ging. Ook moesten we flink met zand aan de gang om grip op de baan te houden. Als extra verrassing kwamen er 2 supersport teams namelijk team red Impact en The Mistery om hun Inter en Valtra eens goed te testen. Dit viel goed in de smaak bij het toch ruim aanwezige publiek. Ondanks de regen en kou hebben we toch alles kunnen rijden.

In 2007 hebben we besloten de inschrijving is iets anders te doen. Alleen de top 10 van vorig jaar en leden van de wijkvereniging kunnen zich rechtstreeks inschrijven. De rest kan mee doen via loting op de inschrijfavond, dit deden we om iedereen een kans te geven mee te doen. Dit loten gaat d.m.v. een nummer te trekken Als er in een klasse 20 deelnemers geplaatst kunnen worden is nummer 21 eerste reserve enz. Het is dit jaar ook niet toegestaan om zelf van rijder te wisselen, als iemand door wat voor omstandigheden ook niet meer mee kan doen, krijgt ie zijn inschrijf geld terug. We roepen dan de eerste reserve op, dit bleek goed te werken en is bovendien eerlijk voor iedereen die de moeite neemt om naar de inschrijfavond te komen. Over alle klassen samen waren er 31 deelnemers op de reserve lijst geplaatst. We hebben 145 deelnemers ingeschreven dit inclusief 21 sporttrekkers (deze klassen hoefden uiteraard ook niet mee te loten).
Het systeem om s`ochtends met 2 sleepwagens te rijden is vorig jaar goed bevallen, dus doen we dat weer. Voor het zover was hadden we wel met een luxe probleem te maken het was al 5 weken droog, daarom is er 2 avonden water op de baan gereden om deze in te laten weken. Dit pakte goed uit. Onder ideale weersomstandig gingen we van start, maar de matige oosten wind zorgde ervoor dat de baan flink uitdroogde, daarom moest er tijdens het schuiven gesproeid worden. Dit alles zorgde ervoor dat er een harde baan lag met veel grip.
De gang zat er gelijk al goed in, het was jammer dat de Python tijdens de 3,5 t standaard een kabel moest vervangen en dit enige tijd in beslag nam. Hierdoor moest de Hyproslee de 4,5 t standaard overnemen, omdat we met de sportklasse op een brede baan willen rijden. Ook de KRO was present met een camerateam om de verrichtingen van Sheila Verschuur te filmen welke uitgezonden wordt in het autoprogramma PK. Hierin neemt zij het op tegen Wouter van Eijden uit Schalkwijk, met de bedoeling hem te verslaan. Dit pakte iets anders uit, Sheila is wel auto coureur, maar had nog geen ervaring met trekker rijden. Laat staan sport trekkers. De Landini ging bokkend en springend van start en was binnen 20 meter gesloopt. Het publiek bleef toestromen en kreeg met de diverse sport klassen een mooi spektakel te zien. Zeker toen de Trucks hun opwachting maakte. Ook dit jaar reden ze weer een competitie wedstrijd en moesten flink aan de bak om punten te verzamelen. Tot slot stond er nog een demo wedstrijd in de 4,5 ton super sport gepland. De meeste deelnemers moesten eerder deze dag elders rijden, wat bij een aantal teams stukken op leverde. Zo doende reden er maar 3 mee in deze klasse. Wel had het team van Red Impact eerder op de dag al gereden om een en ander te testen en te proberen.
Voor de kinderen lag dit jaar een hoop zand klaar, om in te spelen en was er een ballonnen wedstrijd en natuurlijk de springkussens.

In 2008 hadden we weer veel inschrijvingen, ruim 50 deelnemers kwamen op de reservelijst. Net als vorig jaar hoefden de beste 10 geklasseerde van  2007 niet mee te loten, dit gold uiteraard ook voor de leden van de Wijkvereniging, als ook voor deelnemers die met een trekker van een sponsor mee deden. Op 29 april werd, met ruim 35 vrijwilligers alles in gereedheid gebracht. De weersberichten baarde ons zorgen, daarom werd er besloten om in de middag er voor al de baan klaar te maken. De laatste nachten had het steeds geregend tot `s morgens negen uur, mocht dit op Koninginnedag weer het geval zijn dan zouden we veel te laat van start gaan. Echter heel de nacht bleef het droog met een flinke zuid oosten wind, dus kon er op tijd gestart worden. Net als de vele vrijwilligers waren de Hyproslee en de Stille Wille mooi op tijd en de gang zat er dan ook gelijk goed in. Omdat `s ochtends eerst veel standaard klasse verreden worden (inclusief de sport trekkers waren er ruim 140 deelnemers) is het de eerste uren nog tamelijk rustig langs de baan. Om half twaalf ging het mis we kregen een half uurtje regen,waardoor het zeil op de baan moest. Net hiervoor maakte de Stille Wille een botsing met de schuif van de Hyproslee, met als gevolg een defecte motor, met behulp van een sleeptrekker kon toch de wedstrijd afgemaakt worden. Het team van de Stille Wille had ook nog twee Oldstock trekkers bij zich voor een demo. Deze moesten nu maar voor de Hyproslee, één zag hier gelijk van af, de ander wilde dit wel eens proberen, wat ie achteraf bezien beter niet had kunnen doen. Hij kwam namelijk niet weg en na enig rukken en plukken brak heel zijn trekhaak eraf inclusief een stuk huis van zijn achterbrug. Voor het publiek zeer spectaculair, aan het gezicht van de deelnemer te zien dacht hij hier duidelijk anders over. Hierna gingen de 2.5 t en 3.5 t sport van start dit waren kleine klasse`s, omdat velen ergens anders een competitie wedstrijd moesten rijden. Wel zorgde Marcel van Dijk voor een leuke demo met de Inter 1455 XXL zette hij net geen Full Pull neer. Na de zware 10t standaard klasse gingen de Super Sport Trucks van start. Het publiek was inmiddels in groten getale aanwezig, en de zon begon weer te schijnen. Nadat alle 9 trucks een Full Pull hadden neergezet, verscheen de 4.5t sport op de baan. Dit werd ook een spectaculaire wedstrijd met veel rook. Voor en na deze klasse was er een demo van Jerommeke, deze continental motor zorgde voor de nodige decibellen en menig een stond dan ook met de vingers in de oren. Ook was er nog La Piccola, een Hotstock machine met het uiterlijk van een New Holland M 160 deze zorgde wel voor veel rook, maar kwam bijna niet van zijn plaats. Ook de Simply Green, dit is een 4.5t Super Sport machine met het uiterlijk van een John Deere 4020, had moeite om goed weg te komen en blies na twee pogingen en de nodige rook ook de aftocht. Hierna begon de finale van de trucks na de vijfde truck bleef de Hyproslee staan met een mankement. Na driftig sleutel werk bleek dat een van de twee dubbele hydraulische pompen het begeven had en dat er ook niet meer verder gereden kon worden. Dit betekende een abrupt einde aan de wedstrijd wat voor iedereen jammer was. Voor de trucks betekent dit dat de deze wedstrijd niet meetelt voor het Nederlands kampioenschap. De vele kinderen hebben zich weer prima vermaakt in de kinderhoek waar ze konden kleuren, krijten of koe melken, de grote zandbak had zelfs aantrekkingskracht op al wat oudere kinderen. Ook de springkussens waren de hele dag goed bezet.

 In 2009 was er aan deelnemers geen gebrek, dit was immers al op de inschrijfavond gebleken. Toen was er al bepaald dat wie in het vierkant Gorinchem, Nieuwegein, Wijk bij Duurstede, Tiel woont, voorrang zou krijgen als er geloot zou gaan worden. Dat deze regel niet voor niets was bleek gelijk al want wie buiten dit vierkant woont, kon helaas voor de personen in kwestie onverrichte zaken naar huis. Ook waren er dit jaar voor ons zelf de nodige veranderingen Johan van Zanten had wegens drukke werkzaamheden aangegeven geen tijd meer te hebben voor zijn werk in de commissie Trekker Trek, zijn plaats is ingenomen door Anne van de Heiden. Ook bleek tijdens de voorbereidingen dat ons commissie lid Cees van Zanten ernstig ziek was en hierdoor niet kon mee helpen. Na een dag van hard werken op 29 april, door vele vrijwilligers en dit alles met heerlijk zonnig lente weer, lag het terrein er keurig bij.
Ook op Koninginnedag waren de weersvooruitzichten prima. Nadat de baan in orde was gemaakt, werd er door de nieuwe truck van de Manne van Janne een test run gemaakt, hierna kon er om half 10 gestart worden op 2 banen. Ook dit jaar hadden we de Hyproslee en de Stille Wille als sleepwagens. Wat opviel was dat er gelijk al flink wat publiek aanwezig was. In de ochtend reden diverse standaard klassen afgewisseld met een drietal demo’s van Old stock tractoren. Nieuw dit jaar was een klasse extra, voorheen had je 7,5 t en 10 t standaard, hier is 7t, 9t en 11t standaard van gemaakt. Aan het eind van de ochtend kwamen er berichten door uit Apeldoorn, al snel bleek dat de situatie daar zeer ernstig was met doden en gewonden. Na overleg met de burgemeester zijn we zonder muziek verder gegaan en later op de dag zijn de Nederlandse vlaggen half stok gehangen of als dit niet mogelijk was weg gehaald. Later op de middag heeft Burgemeester van Schelven ons en het inmiddels in groten getale aanwezige publiek toe gesproken over het waarom van deze maatregel en anderzijds het door laten gaan van het evenement. Dit was inmiddels al zover gevorderd dat er van de twee banen een baan was gemaakt. Het spectaculaire middag programma met sport tractoren, de zware 11 tons klasse en super sport trucks ging onder prima omstandigheden verder. Van de door ons aan gekondigde demo’s prostock uit de”slep” de Wildcat en de Red Dragon kwam weinig terecht eerst genoemde was stuk en de andere kon om onduidelijke reden niet aanwezig zijn. Gelukkig kwamen twee toppers uit de 4,5 ton super sport Red Impact en Simply Green wel even aan om voor hun zelf wat test werk te verrichten en zodoende werd het publiek getrakteerd op een leuk slot stuk. Ook de trucks wilden de remkracht van de Stille Wille wel eens even uit proberen, maar stuk voor stuk sleurde ze deze sleepwagen naar het einde van de baan.

Op 7 Mei ontvingen wij het droeve overlijdensbericht van Cees van Zanten. Vanaf het begin in 1997 is hij bij onze organisatie van de Trekker Trek betrokken geweest.

In 2010 hebben we als eerste een nieuw commissielid in onze groep erbij gekregen in de persoon van Dirk de Leeuw. Ook nieuw was Anita Middelkoop de Lange zij gaat Marleen Verkuyl assisteren met het verwerken van alle administratie. Nog een verandering is vanaf dit jaar, dat Koen van der Heiden de nieuwe wedstrijdleider is, voor Henk van Vuren werd het te druk om diverse dingen tegelijk te doen. Wat betreft de inschrijving is er niets veranderd, overigens ook nu werd er weer flink geloot om de deelnemers naar maximaal 140 gereduceerd te krijgen. Met het opbouwen op 29 april hadden we prima zomerweer wat de voortgang van alle werkzaamheden natuurlijk goed bevorderde. Echter de volgende dag moesten we dit bekopen net toen de wedstrijd begon, om 9.30 uur, begon het te motregenen en soms nog iets harder. Besloten werd om toch door te blijven rijden omdat het ook niet helemaal duidelijk was hoelang dit weer nog zo zou blijven. Dit had natuurlijk wel invloed op de wedstrijd, deelnemers met meer profiel op de banden kwamen nu opeens verder. Het bezoekers aantal viel in de ochtend uren tegen, wat op zich logies was, want met zulk weer is het immers niet uitnodigend om buiten te gaan staan.
Tegen de tijd dat de eerste trucks gingen rijden kwam de zon erdoor en kwam het publiek met drommen te gelijk het veld op. Er was in de middag ook heel wat te zien, we hadden namelijk 3 verschillende truck klassen standaard, hobby sport en super sport. Als klap op de vuurpijl kwamen aan het eind van de middag nog twee specials te weten Jerommeke en Blue Challenge deze hadden echter nogal moeite met de zware kleibaan, er werden dan ook jammer genoeg geen al te mooie runs neergezet. Toch zijn we al met al goed weggekomen qua weer, met het opruimen op 1 mei regenden we de grond in.

In 2011 kwamen er gelijk de nodige veranderingen in onze commissie Roel Verkuyl had al aangegeven te willen gaan stoppen. Hiervoor in de plaats komt vanaf dit jaar Agnita Wammes ons versterken. Anne van der Heiden is vanaf dit jaar de nieuwe contactpersoon. Qua inschrijven gaan we op de oude voet verder, alleen schrijven we nu 150 trekkers in. Ook hebben al in een vroeg stadium besloten alleen de supersport trucks uit te nodigen, voor een demo wedstrijd.
Ook dit jaar mogen we niet mopperen over het weer het was al weken droog zodat we 2 avonden van tevoren de baan al lekker nat gemaakt hebben met water. Dit bleek een zeer goede beslissing want op Koninginnedag hadden we een stralende dag  met een zeer stevige oosten wind, dus de baan droogde in rap tempo uit, zodat ook op de wedstrijd dag flink  gesproeid moest worden tijdens het schuiven. Het opbouwen verliep perfect, doordat er voldoende vrijwilligers waren, die flink hun handen uit de mouwen staken was alles ruim op tijd klaar. Op 30 april deden we een zeer vervelende ontdekking onze quads  bleken gestolen deze stonden gestald bij iemand thuis en waren d.m.v. het doorknippen van enkele sloten en kettingen toch ontvreemd. Achteraf kreeg dit een vervelend staartje toen bleek dat  ze niet onder de dekking van de verzekering vielen. Gelukkig werden door A.B. Producties en
Metaalhandel A.C. den Hartog 2 quads beschikbaar gesteld. Door het mooie weer was het in de ochtend al druk en verliep alles perfect en keurig op tijd. In het middag programma, volgde het ene hoogtepunt het andere op. Een mooie strijd in de 11 ton klasse, de trucks maakten er een boeiende strijd van, wie er met de bekers aan de haal zouden gaan. De oldstocks zorgden voor veel lawaai en snelheid. Als afsluiter kwam de 4,5ton sport klasse aanbod. We moesten er even op wachten, omdat ze van een andere wedstrijd kwamen, maar na een jaar van afwezigheid kwamen Red Impact en Simply Green een mooie en spectaculaire afsluitende toegift verzorgen.